RAMOWY ROZKŁAD DNIA
Ramowy rozkład dnia grup
- 7.30 - 8.45:
zabawy samodzielne podejmowane z inicjatywy dzieci w kącikach tematycznych; zabawy o charakterze integracyjnym; praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulacyjno - kompensacyjnym i wychowawczym, praca z dzieckiem zdolnym; gry i zabawy dydaktyczne – przybliżanie reguł; zabawy i ćwiczenia logopedyczne - usprawniające narządy mowy; ćwiczenia poranne i zabawy naturalne doskonalące motorykę i zaspakajające potrzebę ruchu z uwzględnieniem ćwiczeń zapobiegających wadom postawy; - 8.45 - 9.00:
przygotowanie do śniadania - czynności samoobsługowe i higieniczne; - 9.00 - 9.30:
śniadanie – nabywanie i doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłków; nauka prawidłowego trzymania sztućców, wdrażanie do samodzielnego spożywania i komponowania posiłków (wybór warzyw z uwzględnieniem indywidualnych upodobań i walorów odżywczych); - 9.30 – 11.30
zajęcia kierowane w sali lub na powietrzu wspierające całościowy rozwój dziecka z uwzględnieniem ich możliwości, oczekiwań poznawczych i potrzeb wyrażania stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem jej obszarów: fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego rozwoju dziecka; czynności porządkowe, samoobsługowe (nabywanie i doskonalenie umiejętności ściągania i zakładania ubrań) i higieniczne (nabywanie umiejętności właściwego korzystania z łazienki); pobyt na powietrzu - gry i zabawy zaspokajające potrzebę ruchu, obserwacje przyrodnicze, swobodne zabawy dzieci; - 11.30 - 12.00:
czynności samoobsługowe w szatni; przygotowanie do obiadu, czynności higieniczne; pogadanki na temat zdrowego odżywiania i kulturalnego zachowania przy stole; - 12.00 - 12.30
obiad; ćwiczenie umiejętności prawidłowego posługiwania się sztućcami; wdrażanie do kulturalnego i spokojnego spożywania posiłku. - 12.30 - 13.30
odpoczynek poobiedni przy muzyce relaksacyjnej, słuchanie bajek i krótkich utworów literatury dziecięcej; - 13.30 - 14.00
czynności samoobsługowe i porządkowe; przygotowanie do podwieczorku - nabywanie umiejętności nakrywania do stołu; - 14.00 - 14.30
podwieczorek; czynności o charakterze porządkowym i samoobsługowym; - 14.30 - 17.00
zabawy tematyczne, konstrukcyjne, plastyczno-techniczne, ruchowe; praca z małym zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulacyjno - kompensacyjnym, wychowawczym; praca z dzieckiem zdolnym; zajęcia dodatkowe rozwijające zainteresowania i zdolności dzieci, gimnastyka korekcyjna, zajęcia religii dla dzieci, których rodzice wyrazili takie życzenie; zabawy w kącikach zainteresowań podejmowane z inicjatywy dzieci; prace porządkowe, pobyt na powietrzu - gry i zabawy zaspokajające potrzebę ruchu, obserwacje przyrodnicze, swobodne zabawy dzieci;